söndag 22 mars 2009

Nya små svarthöns!








Nya små svarthöns!!!

2009-03-22

Idag har vi varit ute på långfärd jag och min käre sambo. Vi skulle åka och hämta hem tavlor från en utställning på Galleri Plaisiren och passade på att åka en liten "gir" om Östtuna och hämta ett par små söta svarta pullor!

Nu sitter de i karantän i en egen liten bur nere i lagårn. Skall titta igenom dem på tisdag, eller kanske redan i morgon eftermiddag, om jag hinner efter jobbet.

Det skall bli riktigt roligt att få presentera hönorna "Lilith" och "Svarta Maja", både för er men också för svarthönstupparna "Baal" och "Patrik Lucifer".

Få se om det är nån som behöver en tupp av rasen Bohuläns-Dals svarthöna. Det är en inhemsk lanthönsras som faktiskt är utrotningshotad och därför hålls i olika genbanker runt om i landet, förutom att det finns några exemplar som inte är genbanksanslutna men ändå förhoppningsvis hjälper till att låta rasen leva vidare.

Jag planerar att hålla svarthönsen i genbank i framtiden och har jag RIKTIG tur, kommer det ägg från dessa hönor ett par veckor framöver nu, som är befruktade av YTTERLIGARE en annan genbankstupp, eftersom ägaren som jag fått mina hönor ifrån, hade ny tupp, nytt blod i sin besättning. På så sätt får jag "gratis" nytt blod gentemot de tuppar jag redan har... super!! Så nu gäller det att samla ägg och lägga i kläckaren, så får vi se vad som händer!! Håll tummarna!!

Vi har också tagit ett beslut om att utveckla ett galleri i Kisa... så nu är planerna på utformandet av detta, högsta prioritet. Första utställningen blir MIN, så jag känner extra stor glädje och inspiration i mitt måleri närmaste framtiden!

Nu skall det köpas färg och lister och byggas pidestaler och montrar. Kul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar