fredag 19 juni 2009

Midsommarafton 2009

Denna midsommarafton har jag hitintills firat i mitt eget nöjsamma sällskap. Björn är ute och jobbar, kommer i kväll, då blir det lite grillat och mys.

Jag har tillbringat dagen med att bygga om hönsgården hos svarthönsen, planterat om lite plantor och städat i hönshuset ETTAN.

Nora och jag var också ute på en liten midsommarpromenad, det var outhärdligt vackert och smultronen artar sig bra. Jag hittade nya fält med smultron och mognar allt detta, rör det sig om 10-tals kilo med smultron, det är såna mängder så det är inte klokt! Synd att man inte gillar att "plotte ba" (min lillebrors uttryck, när han som liten var ute med mamma och plockade blåbär). Men Björn gillar det och min mamma tycker att det är superkul (???).











På vägen hem, fotograferade jag vår lilla gård, den låg där så vacker i eftermiddagssolen.
















Nora poserade villigt både på den lilla vackra skogsvägen:



och senare nere på ängen, innan vi vänder åter till hönshuset för att städa.


















































När vi väl var tillbaka och hönshuset var fejat och fint, kunde jag inte låta bli att föreviga våra vackra årstuppar, dem vi skall
spara för att ha som andra och tredjetupp. De är verkligen vackra och stora och kraftiga.





Här är "Guldtuppen" med sina stora svarta ögon, han är snäll som få och rätt blyg:






















Och här är blommetuppen "Bertil"... han är en riktig räddhare och ändå är han gigantiskt stor:























Ja, det har varit en härlig midsommarafton i år, regnet kom i några droppar, men har sedan hållit sig borta. De har ju ändå lovat åska och mer regn, så det gäller att passa på och njuta. Måste ta in tvätten också, den fladdrar så härligt i sommarvinden och doftar ljuvligt rent och friskt. Tänkte hinna måla lite med, innan jag skall sätta igång med lite matlagning.







Glad midsommar alla där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar